Хрестова викрутка — обов’язковий атрибут будь-якого набору інструментів. Але це сьогодні, а в 1930-х вона була прийнята технологічним співтовариством далеко не відразу.
Перша поява класичних гвинтів під викрутки з «плоским» жалом датується приблизно XVI століттям, в майже незмінному вигляді вони існували до початку XX століття. До цього часу гвинти з прорізом уже викликали безліч нарікань, але були поза конкуренцією через свою дешевизну. Недоліки «класичних» гвинтів особливо яскраво виявлялися при масовій збірці, зокрема в автомобільній промисловості. По-перше, жало не центрувалося, через це механічні шуруповерти часто зісковзували, залишаючи подряпини на лакованих деталях кузовів. По-друге, при закручуванні гвинти і шурупи часто «перетягували», звертаючи головку чи пошкоджуючи деталі кріплення. Саме ці обмеження і зібрався подолати американський винахідник Джон Томпсон, запатентувавши в 1933 році викрутку з хрестоподібним жалом і гвинт із відповідною голівкою. Однак спроба продати винахід виробникам металовиробів не увінчалася успіхом. У 1934 році Томпсон познайомився з інженером Генрі Філліпсом і виклав йому суть свого винаходу. Філліпсу ідея сподобалася, він викупив права на патент Томпсона і організував «Phillips Screw Company» (вона існує і досі). У 1936 році він удосконалив технологію і розробив спосіб масового виробництва гвинтів. Хрестові гвинти автоматично центрували шуруповерт, а також не допускали «перетягування» — жало інструмента просто проскакувало.
Однак і Філліпса всюди чекали відмови. Нарешті йому вдалося зацікавити президента «American Screw Company» — найбільшого виробника метизів у США Юджина Кларка. Хоча інженери компанії заперечували, Кларка так захопила ідея, що він пригрозив «звільнити кожного, хто скаже, що це неможливо здійснити». Загроза подіяла, і компанія, вклавши в організацію виробництва півмільйона доларів, почала випуск гвинтів під «хрест». У 1937 році «GM» вперше використала ці гвинти у виробництві моделей «Cadillac». Результати були настільки блискучими, що вже до 1940 року всі американські автовиробники перейшли на використання хрестових гвинтів, а виробники метизів шикувалися в чергу на покупку ліцензії. Під час Другої світової війни на використання цих гвинтів перейшли і виробники військової техніки — танків і літаків.
З тих пір було придумано чимало різних гвинтів — і під багатогранники, і під зірочки різної форми. Але, незважаючи на це, хрестові гвинти і шурупи (в англомовних джерелах вони називаються іменем винахідника — «Phillips») залишаються стандартом, а хрестова викрутка є основою будь-якого набору інструментів.
Дмитро МАМОНТОВ
Додати новий коментар
Spgdtg
4.11 2022 - 16:02
Посилання
order rocaltrol 0.25mg online