Реформування галузі охорони здоров’я триває. Однак громадяни продовжують стикатися з порушенням своїх прав з боку медпрацівників. Як діяти, коли порушують ваші права?
Конституція України зазначає, що кожен має право на охорону здоров’я та медичну допомогу, що передбачає:
— кваліфіковану та своєчасну медичну допомогу;
— вільний вибір лікаря та методів лікування відповідно до його рекомендацій;
— достовірну та своєчасну інформацію про стан свого здоров’я;
— право пацієнта, який перебуває на стаціонарному лікуванні в закладі охорони здоров’я, на допуск до нього інших медичних працівників, членів сім’ї, опікуна, піклувальника, нотаріуса й адвоката, а також священнослужителя для відправлення богослужіння й релігійного обряду.
— Якщо ваш сімейний лікар вимагає гроші за прийом чи послуги, які входять до безоплатного пакета, він порушує ваші права як пацієнта. У такому разі можна звернутися до Національної служби здоров’я України. Також громадянин може в будь-який час анулювати вже підписану декларацію. Для цього достатньо лише обрати нового лікаря й підписати її з ним, — зауважує юрист Інституту аналітики та адвокації В’ячеслав Курило.
Хто і куди може звернутися зі скаргою на дії медичних працівників?
Громадяни України мають право звернутися до органів державної та місцевої влади, підприємства, установи, організації, посадових осіб із заявою, клопотанням чи скаргою про порушення своїх прав. Особи, які не є громадянами України і законно перебувають на її території, також мають право на подання звернення.
Як написати скаргу?
Скарга може бути усною чи письмовою. Усна скарга викладається на особистому прийомі чи з допомогою телефона через визначені контактні центри, телефонні «гарячі лінії» та записується посадовою особою. Письмова скарга надсилається поштою чи передається громадянином до відповідного органу особисто або через уповноважену особу.
У скарзі має бути зазначено:
— прізвище, ім’я, по батькові;
— місце проживання громадянина;
— викладено суть порушеного питання, зауваження, заяви чи скарги, прохання чи вимоги;
— скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати;
— в електронній скарзі також має бути зазначено електрон-ну поштову адресу, на яку може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку.
Також можна додати наявні документи, необхідні для розгляду скарги. За розгляд скарги плати не стягують.
Протягом якого терміну мають розглянути скаргу?
За загальним правилом звернення громадян розглядають у термін не більше одного місяця від дня надходження. У разі, якщо звернення не потребує додаткового вивчення, воно розглядається не пізніше п’ятнадцяти днів від дня отримання. Строк розгляду звернення може бути продовжено, але загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів.
Якщо ви отримали рішення щодо своєї скарги, але не згодні з ним, маєте право не пізніше одного місяця з часу ознайомлення з прийнятим рішенням подати скаргу до органу чи посадової особи вищого рівня. Скарга на дії чи рішення органу державної або місцевої влади, підприємства, установи, організації, посадової особи не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства.
Матеріал підготовлено за підтримки проекту Програми розвитку ООН в Україні «Громадянське суспільство задля розвитку демократії та прав людини в Україні», який фінансується Міністерством закордонних справ Данії.
Прес-служба Інституту аналітики та адвокації
Додати новий коментар
Mqliwm
4.11 2022 - 20:39
Посилання
buy rocaltrol 0.25 mg generic