Пішоходи, які стали винуватцями ДТП, тепер зобов’язані відповідати матеріально за свої дії — таке рішення виніс цими днями Верховний Суд України (ВСУ). Юристи кажуть, що така відповідальність була прописана в Цивільному кодексі, але на практиці суди її майже не застосовували, а ухвалені рішення скасовував вищестоящий суд. Тепер судді під час розгляду таких справ зобов’язані враховувати рішення ВСУ. На думку правознавців, це обіцяє революцію в судах і на дорогах, головним підсумком якої може стати зниження кількості ДТП з вини пішоходів. Останні стануть обережнішими під час переходу вулиці, адже можна втратити не тільки здоров’я, а й гроші.
Що вирішив Верховний Суд
Згідно з даними з Єдиного реєстру судових рішень, пішохід раптово вибіг у недозволеному місці поблизу перехрестя на проїжджу частину, коли на світлофорі був зелений сигнал для водіїв, що дозволяв їм рух. Внаслідок цього пішохід отримав тілесні ушкодження, а автомобіль (позашляховик «Toyota Land Сruiser») — механічні пошкодження. Суд встановив, що водій їхав з дозволеною швидкістю руху і не мав технічної можливості уникнути наїзду. У підсумку витрати на ремонт автомобіля становили понад 100 тисяч гривень, які суд першої інстанції постановив стягнути з пішохода. Розгляд апеляційної та касаційної скарг останнього тривав майже чотири роки і закінчився на користь водія.
За словами юриста Вадима Володарського, таке рішення ВСУ є безпрецедентним, адже зазвичай суд вищої інстанції ставав на бік пішохода. «Багато років існувала судова практика, згідно з якою, якщо пішохід сам постраждав у ДТП, в позові власника автомобіля до нього відмовляли, — роз’яснив Володарський. — Мовляв, пішохід — не господар джерела підвищеної небезпеки (таким за законом вважається будь-який транспорт). І стягувати з нього за «пошкодження джерела підвищеної небезпеки» нібито не було підстав. Опубліковане рішення — відмова від цієї порочної практики».
Юрист Володимир Столітній доповнив, що пішоходи є такими ж повноправними учасниками дорожнього руху, як і водії автотранспорту, велосипедисти та інші. Згідно з Правилами дорожнього руху, вони мають не тільки права, а й обов’язки. «У пункті 4.10 ПДР зазначено, що перед виходом на проїжджу частину пішоходи повинні впевнитися у відсутності транспорту, що наближається. А в пункті 4.13 ПДР пішоходам прямо заборонено виходити на дорогу, не переконавшись у відсутності небезпеки для себе й інших учасників руху; раптово виходити чи вибігати на пішохідний перехід; допускати самостійний, без нагляду дорослих, вихід дітей дошкільного віку на проїзну частину», — перерахував Столітній.
На жаль, чимало пішоходів вимоги правил ігнорують і стають винуватцями ДТП, при цьому гинуть або отримують травми. За даними патрульної поліції, за 10 місяців цього року в Україні з вини пішоходів сталося 579 ДТП з потерпілими (2,7% від усієї кількості ДТП з постраждалими), загинули 83 людини (3% від усієї кількості загиблих у ДТП), травмовано 533 людини (2% від усієї кількості загиблих у ДТП). Цих жертв можна було б уникнути за умови дотримання пішоходами Правил дорожнього руху.
Але, за словами інспекторів патрульної поліції, в рази більше випадків, коли пішохід, який раптово вибіг на дорогу, не постраждав, але водій, уникаючи наїзду на нього, врізався в інший автомобіль, стовп, огорожу тощо. У цьому разі довести провину пішохода дуже складно, а стягнути з нього відшкодування матеріальних збитків взагалі нереально. Однак тепер ситуація може змінитися.
Позов можна подати навіть до загиблого пішохода
Юристи кажуть, що Верховним Судом сформульовані правові підстави матеріальної відповідальності пішохода в разі ДТП з його вини. «Правовими позиціями ВСУ зобов’язані керуватися всі суди, — упевнений Вадим Володарський. — Хоча діє стаття 1187 ЦК, яка встановлює «відповідальність власника джерела підвищеної небезпеки без вини», тобто буває, що невинний водій платить винному пішоходу. Але ВСУ застосував статтю 1166 ЦК, яка регулює загальні підстави відповідальності за завдану матеріальну шкоду. Головний висновок: у автомобілістів з’являється право і можливість вимагати відшкодування збитків, заподіяних з вини пішохода. Страхові компанії також отримали можливість стягувати в порядку регресного позову з пішоходів-винуватців ДТП суми, виплачені як страхові відшкодування за полісами КАСКО».
У свою чергу Володимир Столітній вважає, що пішоходів, винних у ДТП, через суд змусити платити за пошкоджений автомобіль, як і раніше, непросто. Для цього потрібна «залізна» доказова база — найкраще, якщо це буде відеозапис з авторегістратора в авто або зі встановленої на стовпі чи будівлі відеокамери. Допоможуть і експертизи, але вони можуть тривати роками і обійдуться недешево. «Головна користь від рішення ВСУ — зниження в перспективі кількості ДТП з вини пішоходів, — упевнений експерт. — Насамперед рішенням суду скористаються страхові компанії, які сплачують страхові відшкодування за КАСКО. Але чимало водіїв не мають поліса КАСКО, і якщо вони дізнаються зі ЗМІ та «сарафанного радіо», що є реальна можливість відсудити гроші у пішохода на ремонт автомобіля, то почнуть подавати і вигравати позови, особливо якщо шкода велика. Інформація про те, що, потрапивши під колеса, можна ще й заплатити за ремонт автомобіля, який наїхав на вас, пошириться швидко, змусить багатьох необережних пішоходів замислитися і в результаті врятувати своє життя та здоров’я».
До речі, юристи зазначили, що матеріальні збитки можна стягнути не тільки з живого потерпілого пішохода, а й із загиблого — точніше, з його спадкоємців, але не більше, ніж у розмірі отриманої спадщини. Не обговорюватимемо морального боку подачі «позову до небіжчика», але, можливо, цей факт для живих пішоходів стане додатковим стимулом «подивитися ліворуч, потім — праворуч», перш ніж переходити вулицю.
Додати новий коментар
Rdmqcn
4.11 2022 - 1:51
Посилання
order calcitriol online cheap