Тим, хто отримує соціальну підтримку неправомірно, рано чи пізно доведеться за це відповідати. Це ще раз засвідчили результати масштабної перевірки надання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, яку здійснило Мінсоцполітики за підтримки Світового банку. Понад
33 мільйони гривень повертатимуть до бюджету громадяни, котрі надали недостовірні дані для отримання цього виду соціальних виплат.
Під час перевірки вперше в Україні було застосовано комплексний підхід до підтвердження достовірності інформації, яку надали заявники для призначення державної соціальної допомоги. Дані осіб, які одержували цей вид підтримки, звірялися з реєстрами державних органів: Державної фіскальної служби, Пенсійного фонду України, Державного центру зайнятості. Також опрацьовувалися рекомендації, сформовані Мінфіном за результатами верифікації. А саме — інформація щодо достовірності наданих документів, одночасного отримання одного виду соціальної допомоги в різних місцях, наявності квартир, будинків, транспортних засобів, земельних ділянок, вартісних покупок тощо. У низці місцевих управлінь соціального захисту подібну всеохоплюючу звірку даних було здійснено вперше.
Найчастіше порушення — надання недостовірних відомостей
У переважній більшості випадків підставами для повернення коштів були недостовірні дані про заробітну плату й інші доходи, приховування володіння двома і більше квартирами, автомобілями та іншими транспортними засобами, сільськогосподарською технікою, а також наявності у власності сімей земельних ділянок та отримання доходів від них, коштів від продажу продуктів власного виробництва тощо. У низці випадків ідеться про суми не в одну тисячу гривень, які були неправомірно отримані за декілька років надання соціальної допомоги.
За підсумками перевірки, у понад 5 тисяч випадків було переглянуто право на призначення соціальної допомоги. Наразі вирішується питання про повернення коштів до бюджету, що дасть змогу спрямувати їх на підтримку тих, хто цього справді потребує. Виявлена сума порушень становить 3,7% від обсягу коштів, які було надано у січні нинішнього року одержувачам цього виду соціальної підтримки.
Загалом було перевірено правильність надання соціальної допомоги щодо майже 53 тисяч особових справ, що становить 21% від кількості отримувачів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям у січні нинішнього року. При цьому було проаналізовано та перевірено понад 70 тисяч відомостей стосовно доходів членів малозабезпечених сімей, їхнього майнового стану, здійснення вартісних покупок, перебування на обліку в ПФУ чи центрах зайнятості тощо. Лише запитів щодо відомостей, які могли вплинути на право отримання соціальної допомоги, було здійснено 44 тисячі.
Така масштабна робота дала змогу напрацювати унікальний матеріал, який стане підгрунтям для створення системи, що значно підвищить якість заходів з контролю у ході надання соціальної підтримки. Адже отримані дані про порушення планується використати під час розробки «профілів ризику» — набору характерних ознак отримувачів, які найчастіше зловживають і шахраюють під час одержання соціальної допомоги. І саме до таких категорій громадян соціальні інспектори придивлятимуться уважніше. У сусідній Румунії перехід до подібних вибіркових перевірок дав змогу на 86% збільшити ефективність контролю у сфері соціальних виплат і не турбувати зайвими перевірками законослухняних громадян. У Мінсоцполітики переконані: удосконалення контролю під час надання соціальної підтримки дасть змогу більш адресно допомагати тим, хто цього передусім потребує.
На що звернути увагу отримувачам?
Фахівці Мінсоцполітики рекомендують перед поданням заяви на призначення соціальної підтримки проконсультуватися в місцевому управлінні соціального захисту населення, адже будь-яка інформація, взята, приміром, з Інтернету, може вже застаріти і не відповідати чинній нормативній базі, яка постійно вдосконалюється. Це дасть можливість перед поданням заяви на отримання підтримки від держави:
— ще раз пересвідчитися, що відповідно до закону ви справді маєте право на цей вид соціальної допомоги;
— вказати у заяві та декларації необхідні дані (склад сім’ї, доходи, майновий стан тощо), як того вимагає чинне законодавство для призначення конкретного виду підтримки.
Важливо те, що вказані дані мають бути актуальними і відповідати дійсності на момент призначення (перепризначення) соціальної підтримки. А у разі, коли у ході отримання соціальної допомоги в будь-якій із задекларованих позицій щось зміниться, необхідно одразу повідомляти про це орган, який призначив підтримку. Не варто забувати, що державна соціальна допомога — це гроші платників податків, призначені на підтримку тих, кому сьогодні найважче. Тому необхідно відповідально ставитися до надання відомостей, на підставі яких виділятимуться ці кошти.
Якщо вам відомі факти незаконного надання чи отримання субсидій, інших видів соціальної допомоги, соціальних послуг, повідомляйте на «гарячу лінію»: 0-800-502-757 (з 9.00 по 18.00 у робочі дні без обідньої перерви). Подати офіційне звернення чи скаргу з питань надання житлових субсидій та інших питань соціального захисту можна за телефоном урядової «гарячої лінії»: 15-45.
Додати новий коментар